Identiteit
De Prins Willem-Alexanderschool is één van de twee basisscholen van Uddel. Wie zijn wij? En waar herkent u ons aan?! Een korte beschrijving.
De Bijbel is voor ons als school belangrijk. Het is het uitgangspunt van ons werken en elke dag staat er tijd gereserveerd om bezig te zijn met de Bijbel. Wij geloven dat het Woord van God van alle tijden is en voor ons allen een boodschap heeft. De boodschap dat Jezus Christus geleden heeft en gestorven is om het tussen de mensen en God weer goed te maken. En we geloven in Zijn opstanding, waardoor wij mogen weten dat er door Hem eeuwig leven is. Dit proberen wij op het niveau van de kinderen door te vertellen. Wij beginnen en eindigen elke dag met gebed. We zingen psalmen en andere christelijke liederen en 3x per week wordt er uit de Bijbel verteld. Ook in keuzes die we maken vinden we het belangrijk om rekening te houden met onze identiteit. Dit betekent soms ook dat we aan bepaalde activiteiten niet mee doen.
De scholen van CNS Putten - Uddel hebben een christelijke grondslag die in de statuten is vastgelegd. Deze grondslag betekent dat de Bijbel als het Woord van God voor ons het hoogst gezaghebbend boek is. Al onze waarden en normen worden aan de Bijbel ontleend. De Bijbelse uitgangspunten bepalen onze visie op mens en maatschappij, onze omgang met elkaar, ons pedagogisch en didactisch handelen en de regels die we op onze scholen hanteren. Van alle ouders wordt verwacht dat zij de identiteit van de school onderschrijven of respecteren.
We belijden dat wij en onze kinderen zoals we geboren zijn van God vervreemd zijn en Hem opnieuw moeten leren kennen. We belijden dat we God opnieuw kunnen leren kennen omdat Hij zijn zoon Jezus Christus heeft gegeven als onze Verlosser en Zaligmaker. Als christelijke opvoeders hebben we de plicht om de kinderen tot Jezus te brengen opdat Hij hen zal aanraken en zegenen. Bij ons pedagogisch handelen en bij onze keuzes voor leermiddelen laten we ons door deze opdracht leiden.
Ieder mens is een uniek schepsel van God. Daarom mag ieder mens er zijn zoals hij of zij is. We houden rekening met de mogelijkheden en beperkingen van ieder individueel kind. We gaan binnen onze scholen respectvol met elkaar om.
Binnen het schoolprogramma vieren we de christelijke feest- en gedenkdagen. Dat betekent dat alle kinderen meedoen aan de identiteit-gerelateerde activiteiten die binnen het reguliere schoolprogramma worden aangeboden. Feest- en gedenkdagen van andere godsdiensten worden in onze scholen niet gevierd.