Visie op burgerschap
Wij vinden het een taak van de school om de leerlingen (mede) op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke ,democratische, participerende, coöperatieve en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving, omdat
- we beseffen, dat wij leraren het goede voorbeeld moeten geven
- we vinden dat onderwijs ‘breed’ moet zijn: ook gericht op vorming van de persoonlijkheid
- we de leerlingen een basis willen meegeven die past bij de Bijbelse waarden en normen
- we de leerlingen zo willen ontwikkelen dat ze (later) goed functioneren in de maatschappij
- we betrokkenheid op de samenleving belangrijk vinden
- we het belangrijk vinden dat leerlingen verantwoordelijkheid voor elkaar en de omgeving (natuur) hebben
- we heb belangrijk vinden dat leerlingen hun mening op een goede wijze kunnen geven
- we het woord ‘samen’ een kernbegrip vinden
- we vinden dat kennis van andersdenkenden leidt tot begrip voor de ander
We beseffen ook, dat we de leerlingen samen met anderen vormen. Met name samen met de ouders. Daarom moeten we met hen samenwerken. Wat wij doen moet in beginsel niet strijdig zijn met wat thuis gepraktiseerd wordt. We willen daarbij structureel te werk gaan. We willen geïntegreerd ‘lesgeven’ in burgerschap.
Onze doelen
1. We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke, evenwichtige personen die respectvol (vanuit Bijbelse waarden en normen) omgaan met de medemens. Door bijv. bijbrengen van respect en begrip voor anderen en leren waardering uit te spreken.
2. We voeden onze leerlingen op tot personen die “meedoen”, die actief betrokken (willen) zijn op de samenleving, en die gericht zijn op samenwerking. Voorbeelden hiervan zijn: meedoen aan acties, viering Koningsdag, zorgen voor zieke klasgenootjes, klassendienst en voorlezen – van kinderen voor kinderen.
3. We voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat “democratie” inhoudt, en die daar ook naar handelen. Door staatsinrichting, aandacht voor actuele maatschappelijke ontwikkelingen en aandacht voor verkiezingen.
4. We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect voor andere opvattingen en overtuigingen en daarbij andersdenkenden respecteren.
5. We besteden aandacht aan de algemene ontwikkeling. We geven onze leerlingen culturele bagage mee. Wij doen aan culturele projecten, kunstzinnige vorming, houden spreekbeurten en boekbesprekingen. Leerlingen krijgen ook enige kennis van religies.