Missie en Visie burgerschap
Missie
Op de Prins Willem Alexanderschool in Uddel zien wij het als onze roeping om leerlingen te begeleiden in hun ontwikkeling tot sociale, bewuste en betrokken burgers, geworteld in het christelijk geloof. Onze missie is om elk kind toe te rusten met kennis, vaardigheden en een houding die hen in staat stelt om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, hun omgeving en de samenleving als geheel.
Wij bieden een veilige, liefdevolle en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen leren leven vanuit de liefde en genade van Jezus Christus. Vanuit deze identiteit vormen wij leerlingen die:
· Weten dat zij geschapen zijn naar Gods beeld en zich geliefd weten.
· Zelfvertrouwen ontwikkelen en zichzelf durven te zijn.
· Respectvol omgaan met anderen, ongeacht afkomst, overtuiging of geaardheid.
· Leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun handelen, zowel sociaal als ecologisch.
· Inzicht krijgen in maatschappelijke thema’s en hierover genuanceerd leren denken en spreken.
· Oefenen in goede omgangsvormen en democratische vaardigheden.
· Een stevige basis opbouwen om actief deel te nemen aan de maatschappij.
· Ontdekken dat vrijheid samengaat met verantwoordelijkheid voor de ander en de schepping.
Wij willen dat elke leerling onze school zal verlaten als een burger die leeft in afhankelijkheid van God, dienstbaar is aan de ander, en zich inzet voor rechtvaardigheid, solidariteit en duurzaamheid.
Visie
Ons burgerschapsonderwijs is geen opzichzelfstaand vak, maar een geïntegreerd onderdeel van de algehele vorming van het kind. Wij geloven dat kinderen geroepen zijn tot christelijke verantwoordelijkheid binnen gezin, school, kerk en samenleving. Daarom bieden wij structureel en doelgericht onderwijs in burgerschap, met aandacht voor kennis, houding en vaardigheden.
Wij realiseren onze missie door:
· Een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt.
· Structureel burgerschapsonderwijs te geven, onder meer via de leerlijn van www.leerlijnburgerschap.nl.
· Vanuit onze protestants-christelijke geloofstraditie invulling te geven aan de vijf kernwaarden van de burgerschapsopdracht:
Vrijheid – Ware vrijheid is leven naar Gods geboden, in verbondenheid met de ander.
Gelijkwaardigheid – Ieder mens is waardevol als schepsel van God, en verdient respect.
Solidariteit – Leerlingen leren om te zien naar de ander en dienstbaar te zijn.
Rechtvaardigheid – Eerlijkheid, integriteit en het doen van recht staan centraal.
Duurzaamheid – Leerlingen worden gevormd tot verantwoordelijke rentmeesters van Gods schepping.
Wij geven deze visie praktisch vorm door:
· Het voorbeeldgedrag van leerkrachten als rolmodellen in normen en waarden.
· Bewuste omgang met maatschappelijke invloeden zoals sociale media en (online) rolmodellen.
· Intensieve samenwerking met ouder(s)/verzorger(s) als opvoedpartners.
· Structureel overleg en samenwerking met partners zoals de peuterspeelzaal, BSO, VO-scholen en de werkgroep jongeren (met o.a. wijkagent, kerken, sportverenigingen en jongerenwerkers), om de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen te versterken.
Wij willen leerlingen toerusten tot bewuste en verantwoordelijke burgers die leven voor Gods aangezicht, hun naaste dienen in liefde, en een bijdrage leveren aan een rechtvaardige en hoopvolle samenleving, waarin zij rekenschap kunnen geven van de hoop die in hen is (1 Petrus 3:15).